Bezwaar tegen een boete

Let op: onderstaand artikel is alleen van toepassing op boetes die je hebt gekregen voor het niet hebben van een geldig vervoerbewijs. Heb je een boete gekregen i.v.m. een overtreding anders dan het niet kunnen tonen van een geldig vervoerbewijs dan loop de boeteprocedure via het CJIB. In dat geval krijg je een brief van het CJIB thuis waarin staat hoe je bezwaar kan aantekenen.

Iedere reiziger is verplicht om te reizen met een geldig vervoerbewijs. Je hebt pas een geldig vervoerbewijs nadat je hebt ingecheckt met je OV-chipkaart of een los kaartje hebt gekocht. Ook wanneer je reist met een vervoerbewijs dat je vooraf betaalde (zoals een Student Reisproduct of RRReis Vrij abonnement), ben je verplicht om in te checken bij de juiste vervoerder.

Ben je het niet eens met je boete? Je kunt je bezwaar uitsluitend schriftelijk binnen 14 dagen indienen via het bezwaarformulier. Bezwaar is niet mogelijk indien je de boete per pin of contant hebt betaald bij de controleur of in onze servicewinkel op busstation Apeldoorn.

Hou er rekening mee dat je bezwaar pas in behandeling wordt genomen nadat de boete eerst is betaald. De medewerker zal dit bij het in ontvangst nemen controleren. Wij adviseren je de boete direct te betalen als je bezwaar maakt om zo verhoging van het bedrag te voorkomen. De procedure wordt namelijk niet stilgezet. Bezwaren worden alleen in behandeling genomen indien je betaling door Keolis Nederland ontvangen is binnen de gestelde betalingstermijn van 14 dagen.

Wij beoordelen je bezwaar en nemen daarop een beslissing. Zorg dus dat je zo veel mogelijk relevante informatie mee geeft zodat we een zo goed mogelijk oordeel kunnen vellen. De beslissing mag je verwachten binnen 3 weken. Je ontvangt deze beslissing per e-mail. We kunnen grofweg 3 verschillende beslissingen nemen:

  • Je bezwaar wordt gehonoreerd.
  • Je bezwaar wordt gedeeltelijk gehonoreerd.
  • Je bezwaar wordt niet gehonoreerd.

Tegen het besluit op je bezwaar kunt je vervolgens niet nogmaals bezwaar maken. Verdere correspondentie wordt dus niet in behandeling genomen.

 

Was dit artikel nuttig?

Geen antwoord op je vraag gevonden?

Stel een vraag via het contactformulier

Contact formulier